Skip to main content
Nyhed

Mød vores nye kommercielle direktør

By 21. april 2021No Comments

Et stort velkommen til Henrik Spanggaard

Mød vores nye kommercielle direktør i Virkplan, Henrik Spanggaard. Henrik er en erfaren herre indenfor salg, ledelse og forretningsudvikling, som vi ser meget frem til at få med på holdet. I dette interview kan du få et lille indblik i, hvor Henrik kommer fra, hvad han bringer til bordet, og hvad han håber på, at fremtiden vil bringe for Virkplan. Derudover kommer vi også ind på, at en skjorte ikke nødvendigvis er garantien for professionelt arbejde, og hvorfor netop dette er med til at gøre Virkplan til det perfekte match til Henrik.

Interviewer: Jeg tænker et godt sted at starte er at lade dig komme med dine egne ord på, hvem du er og hvilken erfaring du har?

Man kan sige, at min karriere op gennem tiden primært har baseret sig på ledelse, salg og forretningsudvikling. Senest har jeg været ansvarlig for den kommercielle udvikling ved NRGI, hvor jeg blandt andet har arbejdet med at færdiggøre en stor kundeafregningsplatform. Derudover har jeg også været ved TDC, hvor jeg stod for driften af Danmarks 15-17 erhvervscentre og primært arbejdede med B2B salg i SMV-segmentet.

Hvis vi slutligt går helt tilbage i tiden, så har jeg også været en tur inde ved forsvaret og gjort tjeneste ved den kongelige livgarde i nogle år, hvor jeg har været med til at uddanne soldaterne osv. Det er jo mange år siden, men jeg har mange ting i min værktøjskasse, som jeg har taget med mig derfra. Dét at få skabt følgeskab, få folk med sig – hvis ikke man kan gøre det, når man står med kuglerne om ørerne, så er man ret alene. Så det handler meget om at få folk til at arbejde sammen som en samlet enhed, og det er en ting, som jeg bestemt har taget med mig, også i de ledergerninger, som jeg har haft gennem tiden.

“Dét at få skabt følgeskab, få folk med sig – hvis ikke man kan gøre det, når man står med kuglerne om ørerne, så er man ret alene.”

Interviewer: Hvordan er du så endt hos Virkplan? Havde du et kendskab til Peter og Roberto?

Jeg har faktisk haft fornøjelsen af dem begge to. Hvis vi starter med Roberto, så mødte jeg ham, da jeg blev ansat i NRGI for knap 10 år siden. Vi fandt hurtigt ud af, at vi egentlig havde mange af de samme tilgange til det at drive forretning, og vi begyndte nok egentlig allerede dengang at kigge på, hvordan man kunne lave en mere datadrevet forretning. Noget vi faktisk har snakket meget om og grint meget af sidenhen er, hvordan vores forhold egentlig startede med, at jeg gik ned i målerafregning og data afdelingen, hvor Roberto sad. Her spurgte jeg ham så efter nogle data, og jeg husker meget tydeligt, hvordan Roberto svarer: ”Jeg kan godt svare på dit spørgsmål, men det du spørger om, er ikke det, som du vil vide”. Det var alligevel noget af en påstand – men han fik ret, og jeg har egentlig også siden da taget med mig dét at lytte til, hvad det er man egentlig vil vide og ikke bare, hvad der bliver spurgt om.

Roberto tog sig så den mulighed, at han kunne være med til at bygge den her store kundeafregningsplatform op og fik lavet sit eget team på det. Det var så egentlig dét, som jeg overtog, da Roberto stoppede og valgte at starte Virkplan op sammen med Peter tilbage i 2017. Peter har jeg også mødt igennem NRGI for mange år siden, hvor vi indgik et samarbejde omkring optimering af processer i hele vores fiberforretning. Det samarbejde skyldtes, at Roberto kendte Peter, så her kan man virkelig bekræfte værdien i sit netværk.

“Det behøves ikke at være en hvid skjorte for at være professionelt.”

Noget jeg synes er ret væsentligt og en af årsagerne til, at jeg synes Virkplan er en interessant virksomhed, det er faktisk, at jeg synes rigtig godt om de to og formentlig også om hele teamet. Jeg kan rigtig godt lide deres uformelle tilgang – hellere eksekvering frem for timelange møder. Det behøves ikke at være en hvid skjorte for at være professionelt. Jeg har den dybeste respekt for det, som de har skabt med Virkplan på så kort tid. Når man snakker digitalisering og den måde, som man går til sin forretning og markedet på, så elsker jeg, hvordan fokusset er på at eksekvere og skabe værdi frem for store fine powerpoints, som aldrig nogensinde kommer ud og leve.

Interviewer: Det er jo også virkelig essensen af den kultur, som Virkplan er bygget på.

Og det er netop derfor jeg tror, at der er et godt match. Det jeg brænder for, det er mennesker, ledelse og det at udvikle forretningen – også tage den på en rejse. Og det er det, som jeg føler, at både jeg og hele holdet i Virkplan gerne vil. Så der er nogle klare fælles visioner for, hvordan vi skal gøre det. Hvor vi skal hen, ja der ligger nogle strategiplaner i vente, som jeg glæder mig til at grave endnu dybere ned i og bidrage til ved hjælp af den værktøjskasse, som jeg har skabt gennem min erfaring.

Interviewer: Hvordan er dit kendskab så til Business Intelligence?

BI er jo nærmest blevet et sprog, som vi taler alle sammen, når vi snakker digitalisering. Jeg læste engang en bog, hvor der stod som overskrift: ”Hvordan du digitaliserer en kop kaffe”, og det synes jeg egentlig er et ret tydeligt bevis på den rejse, som vi alle og virksomheder er på lige nu. I min optik er BI fundamentet for at drive en effektiv og en klog virksomhed forstået på den måde, at BI fortæller meget faktabaseret, hvad det er virksomheden består af. Det der er udfordringen mange steder er, at virksomheder har rigtig mange data, og de ved rigtig meget om, hvad de gerne vil vide omkring deres egen data, men det at få det visualiseret på en nem, simpel og overskuelig måde, det er svært. Og det er jo netop det, som Virkplan kan og er gode til – at gøre noget meget komplekst til noget simpelt. Det betyder ikke, at den platform, som Virkplan er bygget på ikke er kompleks, men det er gjort simpelt for brugeren sådan, at virksomheden rent faktisk kan se udbyttet fra dag 1 af.

“I min optik, er BI fundamentet for at drive en effektiv og en klog virksomhed forstået på den måde, at BI fortæller meget faktabaseret, hvad det er virksomheden består af.”

Interviewer: Hvis vi så lige forsøger at tage et kig ud i fremtiden, det synes jeg er en god måde at afslutte på. Hvilke tanker og forventninger har du?

Det, som er min ambition og som så vidt jeg forstår også er Virkplans ambition, det er at få skudt raketten af. At vi kan få skabt en virksomhed, som udnytter det vindue i markedet, som virksomheden har i dag. Man ser ikke mange, som kan det, som Virkplan kan – men det er måske et spørgsmål om tid, så det handler om at komme derud nu. Og det tror jeg netop vi kan ved at gøre kompleksiteten af det, som vi sælger, simpelt. Når man snakker om at vækste en forretning, tænker man hurtigt, at det bare handler om at blive større og større. Målet i sig selv er nok ikke bare at blive store, en fornuftig tilgang til færre kunder kan vækste med lige så stor eller større succes uden, at man risikerer at sætte alt over styr. Jeg tror på, at det er vigtigt at forholde sig til den kerne, som virksomheden er sprunget ud af. Det betyder ikke, at man ikke skal lave noget om undervejs men, at det, man gør, er skabt på grundlag af kundernes behov og ikke bare at blive større på et marked.

“Jeg tror på, at det er vigtigt at forholde sig til den kerne, som virksomheden er sprunget ud af. Det betyder ikke, at man ikke skal lave noget om undervejs men, at det man gør, er skabt på grundlag af kundernes behov og ikke bare at blive større på et marked.”

Læs mere om Virkplan

Gå til Om os siden