Definer projektmål fra start

Det er vigtigt, der bliver lagt tid og energi nok i den indledende fase af et IT-projekt. Sørg derfor for klart at få defineret målene med projektet fra start. En god måde at gøre det på, er med SMART modellen.

S står for specifik
Målet skal være præcist og specifikt. Uddyb så meget som muligt og skær tingene ud i pap, så alle er med på, hvad der indgår i scopet. Lav også gerne en negativliste med ting som ikke indgår i projektet, men som måske var oplagte eller man ville antage var med.

M står for målbart
Det hjælper ikke at løbe, hvis du ikke ved, hvad du løber efter. Du skal vide, hvornår du er i mål med dit projekt. Særligt i forhold til agile projekter er det vigtigt at vide, hvornår resultatet er godt nok.

A står for accepteret
Det er vigtigt at alle er allignet når et projekt starter. Både hvad angår deadlines, indhold og mål. Derfor er det selvfølgelig vigtigt at alt er accepteret – dette gælder begge veje. Kunden (både hvis det er en ekstern kunde, eller hvis det er en intern kunde som ledelsen eller en anden afdeling) skal acceptere scopet for projektet, sådan som det er blevet formuleret. Noget, som mange glemmer, er dog at dette går begge veje. Mindst lige så vigtigt er det, at projektlederen tager ansvar og vurderer om mængden af opgaver er realistisk i forhold til tidsplan og ressourcer.

R står for realistisk

Sørg for at deadlines er realistiske i forhold til tilgængelige ressourcer. Det er altid godt at være optimist, men at være for optimistisk med tiden kan ende med at koste dyrt i sidste ende. Det er bedre at fortælle kunden, at deres ønsker ikke er realistiske end at ende med at bruge 50 timer mere på projektet eller overskride deadline med 2 uger. Dette virker dybt uprofessionelt og fremmer bestemt ikke tilliden.

T står for tid
Hvornår skal projektet leveres? Hvordan er der milepæle, der har deadline? Og hvornår og hvor tit holdes der statusmøder? Alt dette er vigtigt at få på plads fra start, så der sikres en glidende kommunikation gennem hele projektet, og projektlederen har et bedre overblik, hvis tingene pludselig skrider.

Skal du i gang med et IT-projekt og ved ikke helt, hvordan du skal gribe det an? Her får du nogle små tips til, at komme godt fra start.

Prioritering af IT-projektet

Det er en god ide at få på plads, hvor vigtigt projektet er fra start. Bliver det prioriteret lige højt af alle involverede parter? Det er afgørende, at der fx er afsat tid nok hos udviklerne, så deadlines kan overholdes. Hvor hurtigt skal supportsager kunne løses, og skal der kunne tilføjes yderligere ændringer undervejs?

Ligeledes er det vigtigt at vide, hvilke beslutningsbeføjelser man har som projektleder. Må der godkendes tilføjelser til projektet, og i hvilken størrelse? Hvilke beslutninger må tages og hvad skal evt. op i en styregruppe? En projektleder som ikke har styr på disse dræber processen og tempoet.

Modstand

Et projekt byder ofte på forandringer, og er projektet internt, kan det nemt skabe gnidninger og protester. Ikke alle vil sandsynligvis byde forandringen velkommen, men her er det vigtigt at kommunikere klart fra begyndelsen. Vær klar på, hvordan projektet kommunikeres ud til berørte parter, og hold fast i de fordele projektet bringer med sig.

Mangler du hjælp til et IT-projekt, kan du læse mere om vores konsulentydelser her.