Når vi snakker markedsføring og kundeservice er indsigt om dine kunder afgørende.
Det er som batteriet i din elektriske tandbørste eller benzinen i din bil. Uden ville der være en meget lille effekt.

God kommunikation skal segmenteres og målrettes – og det starter altså med god datakvalitet. Datadrevet markedsføring giver dig nemlig de optimale forhold for at møde dine kunder på rette tid og sted med det helt rigtige budskab.

En Business Intelligence (BI) løsning er lig med forbedret og opdateret viden om dine kunders adfærd, købekraft, livsfase og behov.

Vi har tidligere nævnt flere af de fordele, du får med en BI-løsning, blandt andet hvordan du kan blive klogere på, hvorfor dit salg vokser inden for et område og falder i et andet.
Med et dashboard, der har fokus på dine kunder, har du også mulighed for at:

 

1. Effektivisere dine marketingkampagner

Har du flere systemer og måske endda de samme data gemt i flere forskellige systemer? Første step er at få kontrol over og renset din nuværende data. Når det er gjort, kan du bl.a.:

  • Analysere dine kunders behov og ønsker, baseret på deres adfærd og interaktion med dine online kanaler
  • Holde forskellige kampagners performance op mod hinanden og bruge det aktivt til at planlægge fremtidige kampagner
  • Analysere og sammenstille marketingaktiviteter på tværs af medier og platforme
  • Bevare, udvikle og vinde nye kundeemner baseret på BI-forecasts
  • Få overblik over og styre dine ressourcer til salg, marketing og kundeservice
  • Hvis du har udfordringer med datakvaliteten i dine online kampagner og funktionaliteten i Google Analytics, kan en BI-proces også rense dine historiske data. Du kan faktisk erstatte Google Analytics med webdata, der indlæses direkte i din BI platform

 

2. Analysere og optimere din kundeservice

Med en BI-løsning kan du også spotte potentielle mangler i din virksomheds servicegrad eller sørge for bedre forhold til dine egne medarbejdere. Du kan bl.a. analysere på:

  • Antal besvarede og ubesvarede opkald eller chatbeskeder
  • Gennemsnitlig ventetid
  • Opkaldsvarighed
  • Fordeling af opkald hen over dagen, ugen og måneden
  • Sammenligning af antal opkald i forhold til bemanding for at identificere og undgå mulige flaskehalse
  • Gennemsnitlig svartid per servicemedarbejder
  • Individuel rating af servicemedarbejder eller teams

 

3. Forbedre hele virksomhedens performance

Alle virksomheder er bundet op på at levere resultater – og gode resultater opnås ved målrettede handlinger og adfærd. En BI-løsning kan sikre en optimal performance ved at svare på:

  • Hvad er vores mål?
  • Hvordan når vi dem?
  • Hvordan går det lige nu?
  • Hvad skal der gøres?

 

Lad dataen fortælle om din forretning
De fleste segmenterer for bredt og har en utilstrækkelig indsigt i deres kundedata. Det er ikke længere nok at have en stor database med information uden et reelt system. Det er derimod essentielt at have en forståelse af, hvad dataen fortæller om din forretning.

En Business Intelligence løsning hjælper med at frigive flaskehalse i ineffektivitet, automatisere opgaver, finjustere processer og prioritere arbejde til fremtidig vækst.

Den hjælper dig med at konvertere vigtige oplysninger til struktureret og analysérbar indsigt. Indsigt, du kan handle på, træffe flere smarte forretningsbeslutninger ud fra og dermed øge din indtjening.

Tag en snak med Peter for at høre mere om en tilpasset løsning til netop din virksomhed.

Du kan fange ham på (+45) 24 69 67 69 og høre mere om, hvordan du kan få et skræddersyet dashboard, der giver dig et overblik over dine vigtigste marketing- og kundeserviceindsatser. Så du kan følge udviklingen i dine vigtigste KPI’er – på storskærm(e), på tværs af afdelinger eller tilgængeligt via mobil i virksomheden.