SALG: Gode resultater opnås tit ved at kigge og evaluere på de forgangne. Som sælger kigger du måske på, om du har nået dit budget, eller om du skal arbejde endnu hårdere, hvis du skal nå dit mål. Er du salgsleder er det interessant at overveje, om du yder den rette indsats for at støtte dine sælgere i deres salg.

 

 

 

1. Analysere din pipeline

En salgspipeline er et visuelt øjebliksbillede af, hvor i salgsprocessen de forskellige kundeemner befinder sig. Med en BI platform tilkoblet kan du i langt større grad vurdere, hvor guldet gemmer sig i salgsprocessen. Du har bl.a. mulighed for at:

  • komme med forecast på fremtidige salgsresultater
  • styre og allokere ressourcer for at lukke eller understøtte kommende salg
  • analysere forskellige salgsstrategier for din virksomhed
  • overvåge din fremdrift i indeværende regnskabsår
  • holde styr på meget store mængder af kundeemner på specifikke stadier med leadscoring
  • vide hvor langt du er fra dine mål

Du kan koble dit salgsdashboards direkte op til dit CRM-system for at levere up-to-the-minute data om købsmønstre og analyser af sælgere og tidsperiode. Så kan du træffe kvalificerede, faktabaserede beslutninger og forudsige fremtidige salg, uden at det koster dig synderligt.

 

2. Gennemgå og tracke dine KPI’er

Din virksomheds økonomi afhænger af den kontinuerlige strøm af indtægter, der kommer ud af nye salg. KPI’er er guidelines, der skal sikre, at du når de ønskede tal. Med en datavisualisering kan du se om din virksomhed er på rette vej og rent faktisk øger salget ved at:

  • Spore din salgsaktivitet på mål som omsætning, kundetilfredshed og dækningsbidrag
  • Tracke på antallet af salgsledere og deres individuelle performance
  • Identificere og forhindre udfordringer, der potentielt kan resultere i driftsudfordringer
  • Vurdere nye, lukkede kunder ud fra antallet af møder og tilbud, der er lukket månedligt, kvartalsvis og årligt
  • Identificere nye muligheder for stigende indtægter, f.eks. om potentialet hos hver kunde udnyttes optimalt

 

3. Forstå kundebehov

Dine potentielle kunder bliver dygtigere og skarpere til at vurdere markedet og de forskellige konkurrencedygtige tilbud, der findes. Med en øget forbrugerkraft skal dit salgsteam også oppe sig for bedre at kunne forstå kundernes behov.
Med en større forståelse af dine kunders behov, ønsker og opførsel er salgsteamet stærkere positioneret til ikke kun at servicere aktuelle kunder og øge indtægterne, men også til at identificere og påvirke nye kunder med større effektivitet.
Bliv klogere på dine kunder og forudsig deres adfærd ved, hurtigt og visuelt, at analysere på:

  • Kundeundersøgelser
  • Resultater fra markedsundersøgelser
  • Konkurrentanalyser så du kan se hvor dine produkter og tjenester står i markedet, hvor acceptable de er for kunderne og mulighederne for at skabe bedre tilbud

 

Et forretningsmiljø ændrer sig hurtigt, og uanset om dine salgsmål inkluderer et eller alle af de ovenstående punkter, vil du være i en bedre og mere konkurrencedygtig position, når dine beslutninger er baseret på reelle, nøjagtige data.

Og uanset om du har et team af sælgere eller kun er dig selv, så giver et salgsdashboard dig værktøjer til ikke kun at overvåge og evaluere ydeevnen på forskellige områder, men også forstå, hvorfor dit salg vokser inden for et område og falder i et andet.

Tag en snak med Peter for at høre mere om en tilpasset løsning til netop din virksomhed.

Du kan fange ham på (+45) 24 69 67 69 til en snak om, hvordan du kan få et salgsdashboard, der viser udviklingen i dine vigtigste KPI’er – op på storskærm(e), på tværs af afdelinger eller tilgængeligt via mobil i virksomheden.