Grafik af myter om BI. En lup og et tastetur med en tast, hvor der står Business Intelligence på.

Når der skal træffes centrale beslutninger for din virksomhed, kan det være svært, hvis du ikke har forretningsdataen til at understøtte dine valg. Det gør, at flere virksomhedsejere har fået øjnene op for business intelligence – for at kunne reagere hurtigere og følge med eller helt overgå konkurrencen. Alligevel er der stadig nogle myter om BI, der får mange virksomheder til at tøve med at kaste sig ud i disciplinen. Vi har taget et nærmere kig på et par af dem. 

Hvis du har en stor virksomhed med flere ejere eller investorer bag, bestyrelsesmedlemmer eller andre ledere, er efterspørgslen efter data sikkert ikke ukendt for dig. De spørger måske, hvordan det går med forretningen, om du rammer tallene, eller hvor mange salg du har foretaget i en given uge. Behovet for information er heller ikke ligefrem mindre relevant, hvis du har en mindre eller mellemstor virksomhed.

Selvom flere danske virksomheder er hoppet med på BI-bølgen, findes der stadig mange, der ikke har turde vove sig ud i disciplinen endnu. Og det er en skam. For intelligent og strategisk brug af data er altså noget, der kommet for at blive. Vi har taget et kig på nogle af de mest velbevandrede myter om BI, der forhindrer dig i at  få succes med dit projekt.

 

‘Jeg får ikke noget ud af mine analyser, hvis jeg har flere datakilder og ustruktureret information’

I lang tid blev det klassiske data warehouse betragtet som den hellige gral til indsamling af virksomhedsdata. Men det er ikke længere nødvendigt. Moderne analysesoftware kan sagtens inkludere eksterne og ustrukturerede data fra forskellige kilder (f.eks. data fra dine sociale medier, google analytics, crm system m.fl).

Og det er en ekstra vigtig faktor at tænke ind, fordi mange virksomheder alligevel får informationer fra flere kilder og gemmer data i skyen. Kombinationen af ​​strukturerede og ustrukturerede data kan afsløre utallige, helt nye relationer og giver således muligheden for at kunne undersøge alle forretningsrelevante scenarier, ganske omfattende og helt præcist.

 

‘Business intelligence er udelukkende for IT-teknikere eller dataanalytikere’

Det er klart, at der er en del tekniske processer forbundet med at få en god BI-platform op at køre optimalt. Mere bestemt de underliggende integrationer, der gør det muligt at samle og analysere dine data på tværs af databaser, systemer og applikationer.

Men det kræver ikke dybdegående ekspertise at analysere dataen. Business intelligence-værktøjer i dagtilbyder et intuitivt interface og omfattende selvbetjeningsfunktioner, som giver brugere mulighed for selv at oprette analyser, evalueringer og visualiseringer.

Derudover kan datatilgængelighed og funktioner også justeres efter roller. Den enkelte bruger får derfor kun de oplysninger, han personligt har brug for for at udføre relevante analyser.

Fordelen ved Business Intelligence er, at det effektiviserer arbejdsprocesser, rapporteringstid og reducerer spildtid. Og det er for alle i virksomheden, ikke kun de tekniske brugere.

 

‘Jo flere data, des bedre’

Der har været en udbredt antagelse om, at det eneste, der betyder noget for dataanalyse, er mængden af ​​ data – men big data er ikke altid alt. Selvom der kan gemme sig et skattekammer af potentielt relevante oplysninger i en stor datamængde, så påvirker en for stor database, datakvaliteten med inkonsekvente og ubrugelige data. Og i sidste ende hele systemets ydeevne.

Business Intelligence er heller ikke arbejdet med masser af data, men nærmere hvordan der arbejdes intelligent med data. Og her er det langt mere interessant at kigge på, om du har den rette kombination af ​data.

Hele fidusen med BI er, at du får præsenteret din data i realtid på et enkelt, overskueligt dashboard eller i en brugerdefineret rapport. Et datasæt, der udarbejdes alt efter, hvad du ønsker at se og kan tilpasses efter specifikke filtre.

Hvilket Business Intelligence-værktøj skal du så investere i?

Vi anbefaler selvfølgelig vores værktøj, PilotBI, fordi det er cloudbaseret, skalérbart og kan udvides over tid. Derudover er der fjernadgang, så dine medarbejdere har adgang til vigtige diagrammer, grafer og forretningsdataindblik til møder, mens de rejser eller arbejder hjemmefra.

Men hvilket værktøj, der er det rigtige for dig, afhænger af, hvordan du planlægger at bruge business intelligence og analyse samt hvordan din virksomhed ser ud og hvilke andre behov, du har. Og til det er du også mere end velkommen til at hive fat i Virkplan og spørge dig til råds.

Kontakt os i dag på (+45) 24 69 67 69 og hør mere om, hvordan vi konkret kan hjælpe din virksomhed.